Myrskyn varalle


Muun muassa Pyry-, Janika-, Unto-, Sylvi- ja Hannu-myrsky koettelivat ankarasti niin sähköyhtiöitä kuin asiakkaitakin. Monet joutuivat toteamaan, etteivät olleet millään lailla varautuneet sähkön, tuon jokapäiväisen apulaisen, poissaoloon.

Sähkön saanti tuntuukin itsestäänselvyydeltä, koska suomalaisten sähköyhtiöiden toimitusvarmuus on kaiken kaikkiaan hyvällä tasolla. Luonnonvoimien edessä joutuu jokainen sähköyhtiö kuitenkin joskus nöyrtymään. Tämän vuoksi kannattaa ottaa huomioon sähkökatkoksen mahdollisuus.

Perushankinnoista iso apu

Jokaisen sähkönkäyttäjän olisi hyvä miettiä, mitä haittaa sähkökatkos voi juuri hänelle aiheuttaa ja varustautua sen mukaan. Joka kodista pitäisi löytyä ainakin

  • taskulamppu
  • kynttilöitä ja tulitikkuja
  • paristokäyttöinen radio
  • paristoja sekä radiota että taskulamppua varten
  • varasulakkeita
  • polttopuita, jos kotona on takka tai puu-uuni

Nämä pitäisi sijoittaa kotona niin, että ne ovat pimeässäkin helposti löydettävissä. Monissa kodin sähkölaitteissa on verkkovirran lisäksi paristovarmennus. Tarkista aika ajoin näiden laitteiden paristojen kunto.

Vikailmoituksen tekemistä varten on hyvä etukäteen tarkistaa, mistä oikea numero löytyy. Yleinen käytäntö on ilmoittaa numero sähkölaskussa. Ei ole pahitteeksi, että vikailmoitusnumero on näkyvillä pöytäpuhelimen vieressä tai matkapuhelimen muistissa.

Tietokoneiden häiriösuoja perustuu hyvään maadoitukseen, eli ne tulee aina kytkeä maadoitettuun pistorasiaan. Yritysten tietokonejärjestelmät suojataan yleensä katkeamattoman sähkönsyötön takaavalla UPS-laitteistolla (Uninterruptible Power System). Se syöttää järjestelmään sähköä lyhyiden katkosten ajan sekä suodattaa verkkojännitteestä häiriöitä pois.

Jos katkeamaton sähkönjakelu on välttämättömyys, on hankittava oma varasähköjärjestelmä. Esimerkiksi sairaaloissa on varavoimakoneet, joiden varassa ylläpidetään tärkeimpiä toimintoja katkoksen aikanakin. Maatiloilla kyseeseen voi tulla joko aggregaatti tai traktorikäyttöinen generaattori. Näitä käytettäessä on kiinnitettävä erityistä huomiota sähköturvallisuuteen.

 

Kun sähköä ei tule

Kun sähköä ei tule

Jos jokin yksittäinen sähkölaite lakkaa toimimasta, tarkista ensin, ettei itse laite ole rikki. Kokeile myös, onko vika kenties pistorasiassa kokeilemalla siihen jonkun toisen laitteen toimivuutta. Tämän jälkeen tarkista, onko sulake palanut. Muista tarkistaa myös pääsulakkeet. Jos sähkölaitteen viallisuus on aiheuttanut varokkeen palamisen, huollata laite asiantuntevassa sähköliikkeessä tai poista se käytöstä.

Sulakkeen palaminen voi olla syynä koko kodin pimenemiseen. Jos varokkeen vaihtaminen ei auta, vika voi olla myös laajempi. Tarkista ennen jakeluyhtiöön soittamista, onko naapurillasi sähköt.

Jos sähkökatkos on laaja-alainen, tuhannet asiakkaat saattavat soittaa samaan aikaan sähköyhtiönsä vikapäivystykseen. Ei kannata hätääntyä, jos sähköyhtiösi numerot tuuttaavat jatkuvasti varattua. Sähköyhtiöiden valvomoissa seurataan sähköverkon syöttötilannetta vuorokauden ympäri ja käytönvalvontajärjestelmät saavat verkkovioista heti tiedon. Todennäköisesti sinunkin katkoksestasi ollaan jo tietoisia. Laajoista katkoksista ja niiden arvioidusta kestosta tiedotetaan yleensä paikallisradioissa.

Sähkölaitteet voi suosiolla katkoksen alettua laittaa pois päältä. Kun sähköt palautuvat, älä kytke kaikkia laitteita yhtä aikaa takaisin verkkoon. Äkillinen kuormituspiikki saattaa katkaista sähköt uudestaan. Esimerkiksi lämpöpatterit on hyvä laittaa päälle yksi kerrallaan ja pitää pieni tauko aina välissä. Sähkösaunan kiuaskin on erittäin suuri yksittäinen kuormittaja.

Väännä pesukoneiden hanat varmuuden vuoksi kiinni. Älä hamstraa vettä. Suomessa käytetty yläsäiliöjärjestelmä takaa riittävän vedenpaineen normaalikäytössä useiksi tunneiksi.

Keuruun Sähkö Oy • Yliahontie 19, 42700 Keuruu • Puhelinvaihde ma-pe 9.00 - 15.00: 020 7879 800
© Keuruun Sähkö 2017. All rights reserved. Site by Pelismo Oy / p+web®